Tuesday, January 24, 2012

NOTA 46 : TEMANKU AH HONG

TEMAN BAIK BERNAMA AH HONG
Saya mempunyai teman baik bernama Ah Hong.Beliau adalah bangsa Cina penganut Buddha.
Kami kenal belasan tahun lampau kerna menjalankan bisnes sama iaitu pakaian.Ah Hong belajar di Kolej,namun ayahnya menyuruhnya berhenti kerna mahu anaknya terlibat dalam bisnes.Setelah ayahnya tua,dia mengambil alih bisnes ayahnya.Beliau adalam pemborong pakaian di Melaka.
Ah Hong adalah seorang yang teman baik.Sikapnya sentiasa menepati masa,menunaikan janji dan suka membantu.Malah tika susah,beliau pernah memberi bantuan dalam bisnes .
Beliau tidak pernah berbohong dan sering bertolak ansur,malah kaya dengan kata-kata nasihat.Katanya “Dalam bisnes ada naik dan bangun,bila naik ,buatlah simpanan banyak-banyak,itulah prinsip orang Cina..”
Dalam ramai-ramai kawan berbangsa Cina,dialah satunya yang berkongsi rahsia kejayaan bangsa Cina.
Segala petua dan nasihat diberikan tanpa mengira bangsa dan agama berlainan .Sikap merendah diri juga diamalkan olehnya.
Bapa saudaranya seorang chef sebuah hotel masuk Islam dan amat berpegang dengan ajaran Islam.Solat 5 waktu dan puasa Ramadhan walaupun muallaf.Sedangkan ramai Islam keturunan tidak menunaikan solat dan tidak berpuasa...
Saya selalu mengajaknya menganut Islam namun beliau enggan.Katanya bergurau “Tak naklah aku..nanti kena potong!(bersunat)..
Dalam doa,saya selalu mendoakannya agar Allah memberi hidayah kepadanya.Beliau adalah teman bukan Islam yang mempunyai sikap dan peribadi baik sebagaimana diajar islam sama ada dalam urusan bisnes,persahabatan dan sebagainya...
Semoga buku ‘Usahawan Kaya wang Kaya Iman ‘ yang dihadiahkan padanya akan terbit keinginan mempelajari Islam....amin...


DITULIS PADA DISEMBER 2010

Saat Sulaiman @2012

No comments:

Post a Comment