Tuesday, January 24, 2012

Nota 8 : KEBODOHAN MANUSIA DALAM FACEBOOK.

KEBODOHAN MANUSIA DALAM FACEBOOK............

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahannam banyak dari
jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami
dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak
mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga
(tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka
itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka
itulah orang-orang yang lalai."
SURAH Al A'raf-179...
الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لاشريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله وخيرته من خلقه وأمينه على وحيه صلى الله عليه وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهديه.
أما بعد:

Bismillah
dengan nama Allah Maha Pemurah lagi Amat Pengasih........

Alhamdulillah syukur kepada Allah kerna aku masih hidup...walaupun mendapat ugutan bunuh dalam Facebook,aku masih sihat walafiat...Bergelar pendakwah bukan perkara mudah....Baginda saw pun dilempar najis ketika solat,patah gigi dalam perang Uhud,dipulaukan bangsa Quraish di Mekah hingga tiada makanan...Begitulah hebat ujian Nabi dan Rasul terakhir...

Aku teringat kisah silam.Sebuah keluarga jawa di Muar suka menggunakan tangkal.Aku memberikan fatwa Mufti Melaka namun mereka membuang ke dalam tong sampah...Amatlah bodoh keluarga tersebut kerna fatwa Mufti Melaka pun tidak dipercayai..Pabila manusia jahil,maka mereka buta ....benarlah firman Allah swt sebagaimana ayat di atas..

Bahkan Allah swt menyindir mereka "mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi............"Nauzubillah...

Jam menunjukkan 5.05 pagi dan aku belum tidur...sibuk menguruskan pelbagai jenis kerja bin urusan..Inilah rutin manusia bernama Saat..Mungkin ibu bapaku mahu aku menjadi manusia yang menghargai masa,maka aku dinamakan Saat,bukan jam!

Aku manusia yang menghargai masa.Jika appoinment jam 10- pagi,jam 9 pagi aku dah sampai pejabat....aku amat bencikan manusia yang tidak menghargai masa.Bak kata org tua "masa itu emas...."

Ramai bertanya mengapa aku menggunakan 3 telefon bimbit?satu urusan bisnes,satu urusan famili dan satu lagi internet.Jadi aku boleh melayan FB,membalas sms pelanggan dan bercakap dengan isteri kesayangan...3 dalam 1..........

Menurut seorang hukama',manusia itu dua jenis iaitu bodoh dan bijak.Berdasarkan kata hikmah hukama' itu aku mendapat idea menulis tentang tajuk ini...

Walaupun aku sibuk siang dan malam,aku tidak lupa menulis nota buat manusia kerna aku tahu ramai pengguna FB mahukan ilmu,bukan layan page bodoh dan sampah sepanjang hari...Namun aku tidak mmapu menulis nota setiap hari sebab aku pun banyak keje wal urusan...

Ramai mencebik,Kisah teladan & Co ada 400 fans sahaja,page artis ada 1 juta fans...Bagi aku 400 fans amat berharga kerna mereka akan menjadi saksi di akhirat bahawa aku memanfaatkan FB untuk berdakwah,bukan menunjukkan kasut baru dan kereta mahal....

Alhamdulillah page jiran aku ,Kisah Teladan telah mencapai 6000 fans dan 2 juta views...tp sibuk aku aktif kat sini je...ini macam adik beradik..sini ada ilmu,sana pun ada ilmu...Kita Kisah Teladan & Co adalah adik page Kisah teladan.....

Apakah BODOH?Bodoh adalah kelakuan atau sikap yang menyebabkan diri sendiri terhina dan dipandang rendah manusia lain.Contoh mudah manusia membuang sampah merata-rata adalah bodoh kerna tong sampah ada di mana-mana..Kadang2 aku naik angin dengan manusia..Mereka membuang sampah dalam laut,sungai,air terjun ...aku nak mandi pantai pun selalu terpijak kaca atau tin....

Manakala bodoh mengikut definisi agama adalah melakukan dosa .Tidakkah bodoh meminum arak sdgkan arak diharamkan?Justeru manusia makan rasuah,makan duit haram,berjudi,beli nombor ekor,berzina adalah BODOH...........NAMUN JIKA mereka bertaubat,maka bijaklah mereka...........


Malaysia adalah negara Islam yang mempunyai berbilang bangsa dan agama.Pusat nombor ekor dan arak dibenarkan kerna ia permintaan bukan Islam.Orang Islam yang turut beli nombor ekor dan minum arak adalah BODOH...Orang Islam tahu judi dan arak adalah haram,mengapa terlibat?

Apabila berlaku kes buang bayi,ramai menuding kepada Menteri dan ustaz.Siapakah yang menjaga anak gadis?Menteri atau Imam?Bukan..ibu bapa yang menjaga anak gadis.Jika ibu bapa mendidik anak gadis dengan ilmu agama dan berusaha menjaga maruah anak gadis,maka tidak akan berlaku zina dan buang bayi...Ibu bapa sibuk mencari wang,bercakap dengann anak sepatah dua patah,anak ke mana tidak ambil tahu,beri galakan anak bercouple..beri kebebasan.....siapa yang salah?IBU BAPA........

Kadang-kadang aku malu membaca akhbar..Ada gadis 15 tahun dah berzina 20 kali....ada bekas Imam mencuri wang zakat fitrah...dan macam-macam gegala sosial melanda masyarakat...

Aku menulis 3 buah buku,PANDUAN MENJADI IBU BAPA CEMERLANG,ANAK ADALAH ANUGERAH dan TIP MENJADI IBU BAPA MITHALI...aku tulis sebab mahu mendidik ibu bapa menjadi ibu bapa terbaik dan cemerlang...kalau ibu bapa makan rasuah,maka lahirlah anak 2 berjiwa syaitan..Sebelum betulkan anak-anak,betulkan diri sendiri...

Bacalah hadis sahih,pernahkah Baginda saw bercakap bohong?TIDAK...maka anak-anak Baginda saw mengikut contoh ayahnya....Pernahkah Baginda saw bercakap lucah di hadapan anak-anak?TIDAK....

Orang Islam mempunyai Quran dan hadis,maka galilah kedua-duanya..Setiap hari membaca surat khabar,bagaimana mahu menjadi manusia cemerlang???

Sejak aku melayan FB,aku lihat ramai manusia BODOH.Wanita mengambil gambar memakai pakaian tidur dan memuat turun dalam FB..maka ribuan kawan FB jantan melihatnya....tidakkah ia berdosa?SUDAH TENTU.....

Kdg2 aku x faham dengan manusia.Mereka mengaku Islam dan mahukan Syurga tapi perbuatan mereka menambahkan dosa dan semua tahu banyak dosa ,pasti ke Neraka...Adakah kita mahu melakukan sebanyak mungkin dosa??

Kawan aku Abdul Bary dr USA berikan idea agar aku menulis buku mengenai internet ,agar ramai orang Islam tahu gunakan internet dgn betul...aku pun x tahu bila nak mulakan...Tengoklah nanti bila aku ada masa..

Sejak aku gunakan FB,aku definisikan beberapa kebodohan manusia..


1.Menerima kawan yang tidak dikenali.

FB ada 500 juta pengguna dan ia memberi peluang kita memilih 5000 teman FB.Namun ramai manusia mahu glamour dengan menerima ramai teman FB walaupun mereka x pernah kenal siapa mereka.
Mereka tidak fikir mungkin orang itu perogol bersiri,perompak,hakcer,ahli kongsi gelap,gigolo,mat ganja dan sebagainya.Kalau guna nama Katak atau Guni,gambar pula gambar kartun,tiada maklumat diri yang jelas,sahlah mereka bukan manusia baik....

Namun akibat sikap pengguna FB mahu glamour dengan ramainya kawan,maka mereka menerima ribuan teman FB..aku?kawan FB aku x sampai 100...aku ambik keluarga,saudara mara dan mereka yang aku kenal atau percayai....Gambar kartun atau nama pelik pasti takkan diterima...Walaupun kawan FB aku x ramai,tp mereka dr seluruh dunia....

2.Tidak memikirkan keselamatan.

FB mempunyai keselamatan atau privasi.Contohnya apabila kita setting privasi untuk friends only,maka bukan friends tidak boleh melihat gambar atau status kita.Katakanlah anda menulis "Nak pi bank...."maka perompak yang bukan kawan boleh membaca status dan menunggu anda di luar bank....akhirnya anda dirompak setelah keluarkan wang dr bank...

FB mempunyai banyak ciri keselamatan yang perlu diketahui pengguna.Malaysia sahaja mempunyai 10 juta pengguna dan pelbagai jenis manusia...Ada yang baik,ada yang jahat....Jadi fikirkan...

3.Mahu dihargai tetapi tidak menghargai.

Ramai manusia mahu teman FB sentiasa like dan komen status mereka namun mereka tidak pernah pedulikan teman FB mereka..Tidakkah itu bodoh?FB umpama masyarakat.Pemilik FB adalah tuan rumah dan teman FB umpama jiran....macam aku buat kalau dah sebulan kawan FB x like atau komen,aku buang sahaja....senang..cari je teman FB lain....Ketua Menteri Melaka punya sibuk siang malam pun ada masa like status aku...

Ada satu teman FB hari2 like status aku,aku buang....sebab kalau like je siang malam,memang dia x baca pun status aku....dia main like je...

4.Memuat turun gambar membuka aurat.
Jika seorang wanita mempunyai 5000 teman FB dan sering memaparkan gambar membuka aurat,maka mereka semua akan menjadi saksi di akhirat.Tidakkah itu bodoh?Mujur FB mengharamkan gambar lucah,jika tidak sudah pasti pengguna FB akan memuatkan gambar dan video lucah dalam FB mereka...

Kebanyakan gadis remaja suka menggunakan profile membuka aurat dan penuh dengan gambar buka aurat.FB pula tidak disettingkan friends only maka seluruh dunia boleh melihat..maka Obama Presiden Amerika dan Lim Lam Tan penyapu sampah di China pun akan menjadi saksi di akhirat jika mereka lihat gambar tersebut...

5.Menulis ayat provokasi dan jenayah.

Ramai pengguna FB menulis pelbagai ayat provokasi seperti menghina bangsa India di mana ia boleh melahirkan permusuhan kaum.Ada pula berani menulis ancaman dan ugutan bunuh.Malah ketika Tun Dr Mahathir dimasukkan dalam hospital di Australia,seorang anak Kelantan yang belajar di Universiti Azhar menulis status "Mahazalim dah mati........."

Memang menyedihkan sikap manusia..Mereka menulis tanpa memikirkan pahala dan dosa.Mereka fikir bila mati FB akan mati namun hakikatnya tidak.FB akan dibawa ke akhirat...

6.Tidak log off dan clear cookies.

Ramai penggguna FB yang melayari FB melalui internet cyber cafe tidak log out dan clear cookies.Akibatnya kemungkinan orang lain boleh membuka FB mereka dan boleh menggunakan dengan niat jahat.

Begitu juga melalui telefon bimbit.Apabila tidak log –out,telefon hilang dan pencuri boleh masuk dalam FB dan menggunakannya.Ini amat berbahaya...

7.Tidak menambahkan ilmu.

Ramai pengguna FB tidak memanfaatkan FB untuk mencari ilmu sedangkan ada berjuta page memberi ilmu.Mereka hanya suka membelek page sampah setiap hari.....

8.Mencuri maklumat dengan tujuan jahat.

Ramai juga menggunakan FB dengan niat jahat.Contohnya seorang gadis yang memuat gambar berpeluk dengan lelaki,ia telah disimpan orang lain.Dengan takdir Allah gadis itu berkahwin dengan lelaki lain.Namun orang jahat itu menyebarkan gambar kisah lampau yang seksi dan adegan terlampau berpeluk,bercium dan sebagainya,maka huru-haralah rumah tangga..akhirnya bercerai berai...Mencuri maklumat adalah tindakan bodoh namun sikap gadis yang memuatkan gambar tersebut juga bodoh..

9.Membuat fitnah.

Setiap hari pelbagai fitnah disebarkan.Pembaca fitnah itu pula menulis fitnah di statusnya.Maka bersambung-sambung dosa..Ketika YB Datok Seri Rais Yatim difitnah merogol pembantu rumah,ramailah berduyun-duyun menulis kisah tersebut dalam status..maka dosa pun bersambung-sambung......

Membuat fitnah adalah dosa besar dan menyebarkan fitnah juga berkongsi dosa...

10.Hidup dengan FB...
Ada juga manusia hidup dengan FB..siang malam mendongak FB hingga suami atau isteri diabaikan.Anak-anak juga tersisih akibat syok dengan FB....
Demikianlah beberapa kebodohan manusia dalam FB..mereka amat seronok hingga lupa bahawa ada yang lebih penting iaitu ibadat....FB boleh digunakan namun ia perlu dihadkan..Pengguna juga perlu memahami larangan dalam agama agar tidak loggin FB dapat dosa....

Segala kelemahan dan kekurangan milikku bernama Saat,manakala kebaikan dan kesempurnaan adalah milik Allah swt Maha Gaha lagi Amat Hebat...........

NOTA INI DITULIS PADA :

6 pagi waktu Malaysia......
19 November 2011........................

Saat Sulaiman @ 2012

No comments:

Post a Comment