Tuesday, January 24, 2012

NOTA 52 : PERKARA YANG MANUSIA PERLU TAHU...

PERKARA YANG MANUSIA PERLU TAHU....
" .. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tetap memimpin ke jalan yang lurus." (ayat 52, surah Al-Syura).
Bismillah............
Apa yang ditulis berdasarkan pengalaman diri sendiri atau apa yang dibaca dalam akhbar...
1.Pemadam pensel..
Mungkin kita ke mana-mana dan lupa pemadam pensel.....apa fungsinya?
MYkad,kad ATM,kad kredit mempunyai cip berwarna keemasan dan sekiranya cip ini kotor,maka mesin tidak dapat membacanya..jadi apa yang boleh dilakukan?
Pemadam pensel apabila digosok kepada cip akan membersihkan kotoran dan kad boleh digunakan.Jika tidak percaya,lakukanlah bila menghadapi masalah ATM tidak menerima kad.Saya pernah mengalaminya....Jadi jangan lupa!ke mana-mana bawalah secebis pemadam pensel.....
2.Kompas kiblat.
Jika kita ke mana-mana terutama luar negara,bawalah kompas kiblat terutama jika berada di hotel untuk mengetahui arah kiblat yang betul..Banyak juga hotel dalam negara tidak mempunyai arah kiblat.
Kompas kiblat hanyalah RM10.00 dan ia banyak membantu kita terutama sekali di luar negara atau kita berada di tempat yang tiaa petunjuk karah kiblat,maka kompas kiblat akan membantu kita.
Walaupun dalam bilik hotel dalam negara mempunyai arah kiblat,saya masih menggunakan kompas kiblat untuk mempastikan arah kiblat.Ada sebuah hotel diletakkan arah kiblat dalam laci meja dan laci meja pastinya ke sana sini...jadi membawa kompas kiblat adalah terbaik ketika melancong dalam dan luar negara.
3.Seluar poket rahsia.
Jika ke mana-mana dalam dunia ini,perompak wujud.Apabila ke luar negara,terutama kawasan pelancongan memang ramai perompak,peragut yang suka mencuri harta benda pelancong.Ketika luar negara pasport dan kad kredit adalah penting.
Saya mempunyai sehelai seluar jika ke luar negara.ia mempunyai poket rahsia menyimpan pasport dan kad bank.Paspot dan kad bank adalah penting,jika hilang memang masalah.Poket rahsia seluar saya dijahit khas dan peragut jika merompak,saya akan serahkan dompet di belakang seluar yang hanya mempunyai wang beberapa ringgit sahaja,manakala pasport dan kad bank akan selamat.
Mempunyai seluar poket rahsia akan menyelamatkan dua perkara penting iaitu pasport dan kad bank.Jadi pastikan mempunyai seluar poket rahsia terutama sekali melancong dalam dan luar negara.
4.Kunci pendua.
Kunci pendua kereta seperti pengunci stereng adalah penting.Ia boleh menjauhkan kecurian kereta terutama sekali kereta mahal.Kereta saya murah.Nilainya RM4000 sahaja harga pasaran.Kunci pendua bukan sahaja menyelamatkan kereta.namun boleh dijadikan senjata jika berlaku masalah.Kunci stereng cukup untuk memecahkan kepala perompak dan peragut.
5.Cermin pintu.
Apabila anda berada dalam kereta dan seseorang datang seakan mahu bertanya,jangan bukan habis cermin pintu.Buka sedikit sahaja sekadar boleh mendengar apa yang ditanya.banyak berlaku terutama wanita membuka cermin pintu hingga manusia jahat boleh mengacukan pisau dan senjata tajam,lalu melarikan kereta atau mengugut memberikan dompet dan tas tangan.
Turunkan sedikit sahaja cermin pintu dan pastikan lock pintu sebaiknya.
6.Kad debit.

Kad debit ATM memang memudahkan,namun jika dicuri,pencuri boleh habis berbelanja dan tidak boleh mengeluarkan wang tunai.Sebaiknya simpan wang dalam kad debit secukup sahaja dan simpan wang yang banyak dalam akaun buku tanpa kad seperti tabung haji dan sebagainya.

Kad debit memang memudahkan,namun jika hilang ,memang masalah!

to be continued...................insya-Allah!


DITULIS PADA JAN 2011

Saat Sulaiman @ 2012

1 comment:

  1. Lembaga Pengarah ...... + 44-745-6405-237

    Saya aisha binahmed tinggal di Klang Malaysia. Saya janda dengan tiga orang anak, saya ingin memberi keterangan kepada kerja-kerja Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk rakyat saya yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan itu, kerana ekonomi yang buruk di sesetengah negara. Saya telah menjadi mangsa kepada 4 peminjam pinjaman tahun ini sahaja 2019, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya yang menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai, sebuah syarikat pinjaman aasimahaadilaahmed yang membantu saya dengan pinjaman RM 480,000 pada kadar faedah yang rendah 1% dalam 1 jam yang saya memohon tanpa tekanan atau tekanan. Jika anda memerlukan pinjaman, anda boleh menghubungi firma pinjaman melalui e-mel: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Jika anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, anda boleh menghubungi saya melalui e-mel: (aishabinahmed7@gmail.com) dan juga mereka adalah beberapa orang lain yang mendapat pinjaman di sekitar tempat saya.
    Sapukan sekarang ... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete