Tuesday, January 24, 2012

NOTA 57 : JASA GURU AMAT BESAR KEPADA MANUSIA

JASA GURU AMAT BESAR KEPADA MANUSIA


“Kelebihan orang alim (ulama) atas ahli ibadat adalah seperti kelebihanku ke atas orang yang paling rendah di antara kamu. Kemudian Baginda bersabda lagi: Sesungguhnya para malaikat dan penduduk langit dan bumi hinggakan semut dalam lubangnya berserta ikan bersalawat (berdoa) untuk orang-orang yang mengajar kebaikan kepada manusia.”
Hadis riwayat Imam Tarmizi rahimullah


الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لاشريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله وخيرته من خلقه وأمينه على وحيه صلى الله عليه وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهديه.
أما بعد:

Bismillah
dengan nama Allah Maha Pemurah lagi Amat Pengasih..

Jam menunjukan 11.36 pagi,4 Januari 2012.Alhamdulillah dapat menikmati udara tahun 2012….Ramai manusia mati dan tidak merasainya.Syukur juga kepada Allah swt kerna memberikan kesihatan baik,akal yang waras,rezeki yang luas dan pelbagai nikmat yang tidak mmapu ditulis…
Amirul Mukminin Sayyidina Umar Ibnu Al-Khaththab r.a pula berkata: Kematian seribu ahli ibadat yang bangun beramal ibadat sepanjang malam dan berpuasa sepanjang siang lebih ringan dari kematian seorang alim yang mahir tentang apa yang Allah Ta‘ala halalkan dan apa yang diharamkan olehNya.

Aku bersyukur mendapat pendidikan yang baik.Aku mendapat pendidikan di Tabika Londang pada tahun 1980,kemudian Sekolah Kebangsaan Bukit Beringin Masjid Tanah Melaka pada tahun 1980-1986.Kemudian aku bersekolah menengah dan bertukar-tukar sekolah..Akhir sekali aku berjaya di Universiti islam Madinah Arab Saudi.

Aku amat berterima kasih kepada semua guru-guru sejak aku kanak-kanak hinggalah remaja.Hingga kini aku masih menuntut ilmu kerna pepatah arab mengatakan “Tuntutlah ilmu dari buaian hinggalah liang lahad”.

Pada hari ini juga aku menghantar surat rasmi kepada sekolah anakku ketiga,Nur As Safa.Aku hadiahkan buku-buku bernilai RM200 kepada perpustakaan sekolah.Bagiku,itulah sumbangan kepada sekolah.

Jangan berfikir bahawa sekolah kerajaan adalah tanggungjawab kerajaan.Semua rakyat Malaysia yang dilimpahkan nikmat rezeki perlu bersama-sama membantu kerajaan memajukan sekolah,perpustakaan,taman permainan dan sebagainya.

Jika rakyat Malaysia mampu membeli kereta berharga RM50,000,mengapa bakhil untuk menyumbang buku ke sekolah dan perpustakaan?Tidakkah Allah swt sayangkan manusia pemurah dan amat bencikan manusia bakhil?

Jasa guru amat besar kepada manusia.Manusia yang dilahirkan tidak tahu,dengan kesabaran dan kegigihan guru,maka lahirlah doktor,peguam,pegawai dan pelbagai jenis manusia berjaya.Mereka berjaya kerna dididik oleh guru-guru demi memandaikan bangsa.

Namun pada akhir zaman ramai manusia tidak menghargai guru.Pabila mereka berjaya menjadi manusia berguna seperti doktor dan peguam,mereka tidak pernah menziarahi guru-guru yang memberikan ilmu kepada mereka. Begitu juga ibu bapa,ramai ibu bapa tidak berterima kasih,malah berani menyaman guru di atas kesalahan yang kecil dan remeh.Ibu bapa kini amat ego dengan kemewahan wang dan harta yang banyak…

Aku seorang manusia yang amat sayangkan guru-guru.Bila kelapangan,aku menziarahi mereka dan membawa buah tangan.Aku ambil tahu perkembangan mereka kerna mereka adalah ibu bapa kedua aku.

Musim persekolahan telah bermula setelah cuti hampir dua bulan.Pelbagai ragam dan karenah murid-murid tahun satu masuk sekolah.Ada yang menangis,ada yang takut,ada yg pobia dan macam-macam karenah anak-anak kecil…

Apabila kita menghargai guru,ilmu kita akan berkat dan bermanfaat.Lihatlah ramai pegawai kerajaan dan swasta berpendidikan di Amerika dan Mesir,namun mereka menjadi sombong dan kaki rasuah.Itulah manusia yang tiada keberkatan….Mereka hanya mempunyai ilmu bergulung,namun tiada keberkatan…Ilmu mereka hanya di sijil…tiada keimanan dalam jiwa.

Sejak Universiti al-Azhar wujud di Mesir,ia menjadi tempat menimba ilmu manusia dari pelusuk dunia termasuk Eropah.Ia berlaku kerna Universiti tersebut mempunyai guru-guru yang hebat dalam pelbagai bidang sama ada agama,sains dan teknologi dan sebagainya.

Islam amat menghargai profesion guru.Guru penyambung ilmu manusia.Tanpa mereka,manusia jahil dan bodoh.

Sayangi dan hormati guru…………

NOTA DITULIS PADA
12 tengahari
4 Januari 2012

Saat Sulaiman @ 2012

No comments:

Post a Comment