Tuesday, January 24, 2012

NOTA 56 : PASANGAN KITA

PASANGAN KITA....

“ Allah mengemukakan satu misal perbandingan (yang menyatakan tidak
ada manfaatnya) bagi orang-orang kafir (berhubung rapat dengan orang-orang
mukmin selagi mereka tidak beriman dengan sebenar-benarnya),
iaitu: Perihal isteri Nabi Nuh dan isteri Nabi Lut; mereka berdua
berada di bawah jagaan dua orang hamba yang soleh dari hamba-hamba Kami
(yang sewajibnya mereka berdua taati); dalam pada itu mereka berlaku
khianat kepada suami masing-masing; maka kedua-dua suami mereka (yang
berpangkat Nabi itu) tidak dapat memberikan sebarang pertolongan kepada
mereka dari (azab) Allah dan (sebaliknya) dikatakan kepada mereka
berdua (pada hari pembalasan): Masuklah kamu berdua ke dalam Neraka
bersama-sama orang-orang yang masuk (ke situ).”
“ Dan Allah mengemukakan satu misal perbandingan (yang menyatakan
tidak ada mudaratnya) kepada orang-orang mukmin (berhubung rapat dengan
orang-orang kafir kalau tidak terjejas keadaan imannya), iaitu: Perihal
isteri Firaun, ketika dia berkata: Wahai Tuhanku! Binalah untukku
sebuah rumah di sisiMu dalam Syurga dan selamatkanlah daku dari Firaun
dan perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari
kaum yang zalim;”
surah at-Tahrim ayat 10-11
Bismillah..
dengan nama Allah Maha Pemurah lagi Maha pengasih..
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهداه
Alhamdulillah...syukur kepada Allah memberikan akal yang waras,jemari yang cergas,mata yang cerah,telinga yang peka,hati yang istiqamah dalam melayari kehidupan ini.Segala nikmat yang diberikan Allah untuk dimanfaatkan,bukan untuk disia-siakan.

Alhamdulillah demam semakin beransur baik...syukur kepada Allah Maha Penyembuh.Allah telah berjanji memberikan pahala kepada manusia yang menghadapi ujian jika bersabar.Jika mengeluh dan membenci ujian,nescaya tiadalah pahala buat mereka..

Ayat Quran di atas memberi banyak pengajaran.Quran sering menceritakan kisah lampau yang telah berlaku ribuan tahun supaya manusia membaca kisah mereka dan ambil pengajaran.Quran adalah khazanah ilmu yang amat berharga buat umat Islam.Namun berapa ramai umat Islam yang menghargai Quran sebagai khazanah....

Allah membawa kisah suami isteri iaitu tentang kisah dua suami soleh,namun dijodohkan dengan isteri ingkar dan kafir.Allah swt juga membawa kisah wanita baik namun bertemu dengan suami jahat dan ingkar.Allah swt memberikan contoh tersebut agar manusia memikirkan hikmah dan pengajaran kisah tersebut.

Allah adalah Maha Berkuasa menentukan segalanya.Allah berhak kerana Dia adalah Tuhan seluruh alam dan mempunyai sifat Qudrat iaitu mempunyai kemampuan melakukan sesuatu.Kita tidak boleh mempertikaikan apa sahaja ketentuan Allah kerana sifat manusia yang suka mempertikaikan apa sahaja ketentuan Allah adalah sifat manusia kafir dan Munafik.

Mengapakah Allah berikan jodoh kepada Nabi Noh dan Lut isteri yang ingkar dan kafir,begitu juga Allah kurniakan Asiah suami yang jahat dan kafir bernama Firaun?Allah swt Maha Mengetahui akan segala ketentuan yang dilakukan-Nya.

Hakikatnya sebelum Allah berikan Syurga kepada hamba-Nya sama ada para nabi dan Rasul,manusia biasa,Allah pasti menurunkan ujian buat mereka.Ujian buat Nabi Noh dan Lut adalah isteri ingkar dan kafir,manakala ujian buat Asiah adalah suami yang jahat dan kafir.Itulah ujian buat mereka.
"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat."
surah al-Baqarah ayat 214

Jodoh ketentuan Allah adalah amat misteri.Allah mentakdirkan lelaki Melayu bertemu jodoh wanita Bosnia yang jaraknya ribuan batu.Begitulah yang terjadi dengan seorang teman saya Ustaz Wan Sohor Bani Leman.Beliau mendapat pendidikan di Universiti Islam Madinah dan kini menjadi pensyarah UIA.Itulah jodoh yang ramai manusia tidak memahaminya.

Dalam kehidupan kita,bukan semua yang kita impikan menjadi kenyataan.Begitu jua dengan jodoh.Ribuan lelaki bermimpi mahu menjadi pasangan Siti Nurhaliza,namun jodohnya dengan Datok K jutawan terkenal.Itulah jodohnya.



Dalam konteks zaman moden,lelaki kaya dan kacak amat mudah mencari jodoh kerana ramai wanita mengejar lelaki kaya dan kacak.Manakala lelaki miskin dan kurang tampan amatlah sukar jodohnya walaupun mereka giat mencari dalam Facebook dan majalah.Itulah kehidupan zaman moden.

JIka nabi Noh dan Lut serta wanita baik seperti Asiah dijodohkan dengan pasangan jahat dan kafir,bagaimana dengan kita?KIta jangan fikirkannya kerana itu adalah ketentuan Allah.Siapa pun jodoh kita terimalah dengan hati terbuka dan reda dengan takdir Allah..

Kita lihat banyak pasangan berlainan dan amat jauh perbezaan.Suaminya amat tekun beribadat manakala isterinya pula suka mengumpat dan mencaci.Begitu juga ramai isteri rajin beribadat namun suaminya pula kaki nombor ekor dan judi.

Ia jelas menunjukkan betapa Allah mentakdirkan jodoh pasangan itu berlainan.Jika Quran telah menceritakan kisah Nabi Noh dan Lut serta kisah Asiah isteri Firaun maka kita dapat lihat kebenaran kisah tersebut.Jadi tidak perlu dihairankan dengan pasangan manusia hari ini..

Kita muhasabah diri kita...
1.Adakah aku baik dan pasanganku baik?
2.Adakah aku jahat manakala pasanganku baik?
3.Adakah aku jahat dan pasanganku juga jahat?
Kita yang boleh tentukannya kerana hanya diri kita mengenali diri sendiri dan pasangan kita...

Dalam kehidupan ini saya menemui pelbagai pasangan suami isteri.Pelbagai kisah dan coretan mengenai kehidupan rumah tangga.Ada suami baik,manakala isterinya jahat.Ada pula isteri baik dan suaminya amat jahat.Ada pula kedua-dua suami isteri jahat....Amat jarang bertemu kedua-dua suami isteri baik...

Walaupun jodoh adalah ketentuan Allah Maha Mengetahui,kita perlu bijak memilih.Ramai manusia moden berkahwin atas dasar cinta Laila Majnun,bukan dasar agama dan keimanan.Cinta itu segalanya dan iman dan agama itu nantilah......................!

Imam Ibnu Majah rahimullah merekodkan Baginda saw bersabda “Pilihlah tempat mani kamu dan nikahlah dengan sekufu”
Pengajaran hadis tersebut adalah panduan buat manusia memilih jodoh.JIka wanita memilih lelaki yang terkenal dengan tidak solat dan puasa,maka wanita tersebut menyediakan rahimnya untuk benih lelaki yang tidak beriman.

Begitu juga lelaki yang memilih wanita yang terkenal dengan mulut tiada insurans seperti suka mencaci,mengumpat dan menghina orang lain,maka lelaki tersebut telah memilih tempat air mani yang bakal melahirkan generasi tidak beriman..

Baginda saw juga memberi panduan agar manusia memilih kufu iaitu serasi dan sepadan.Berapa ramai lelaki miskin berkahwin dengan wanita kaya namun hidup dalam penuh penghinaan dan cacian.Begitu juga wanita miskin memilih lelaki kaya yang akhirnya ayat “aku pungut kamu dari tempat sampah” terlontar saban hari dan malam...
Kufu adalah penting dalam perkahwinan bagi melahirkan rumah tangga yang bahagia dan aman tenteram.

Ramai lelaki hodoh mengidamkan wanita cantik kerana bagi mereka kecantikan itu adalah pemanis rumah tangga namun berapa ramai lelaki hodoh berpasangan wanita cantik hidup dengan penghinaan dan cacian?Ayat biasa kita dengar “muka cantik macam aku nie,aku buang kau,sepuluh datang....”Begitulah ayat-ayat wanita cantik yang hanya cantik wajahnya namun buruk sikapnya...

Kita mahu menjadi manusia beriman dan pasangan juga beriman.Manusia beriman seperti Baginda saw dan pasangan beriman Khadijah dan Aisyah isteri Baginda saw telah dijanjikan Syurga.

Adakah kita tidak mahukan Syurga?

“Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang dia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan”surah An Nahl ayat 97.

Menjadi lelaki atau wanita Syurga itu adalah peluang.Namun sebagai suami atau isteri sudah tentu mahu hidup sebagai suami isteri ke akhir hayat dan seterusnya masuk Syurga bersama-sama.Itulah impian kebanyakan manusia.Namun sekadar impian dan angan-angan tanpa usaha,adalah mustahil mencium bau Syurga...



Panduan dan Tips :
1.Sentiasa muhasabah diri kita sepanjang masa.
2.Saling nasihat dan menasihati sesame pasangan.
3.Jauhkan memilih jodoh yang terkenal dengan kejahatan dan kefasikan.
4.Jauhkan menerima menantu manusia yang terkenal dengan kejahatan dan kefasikan.
5.Apabila mendapat pasangan yang suka melakukan dosa besar dan memang degil serta tidak mahu bertaubat,sebaiknya pilihlah pasangan lain.
6.Sentiasa meningkatkan ilmu dan amalan bersama-sama seperti berjemaah di masjid,menghadiri majlis ilmu dan sebagainya.
7.Berusaha memahami ajaran Quran dan hadis sebaiknya.
8.Bacalah kisah suami atau isteri jahat dan berusaha menjauhi sikap dan peribadi mereka.
9.Banyakkan berdoa dengan doa yang diajar Quran.
"Ya Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan keturunan kami kesenangan hati, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa."
( Surah Al-Furqan : 74 )
10.Sentiasa memperbaiki diri.

Kehidupan ini amat indah.....nikmatilah.
Yang baik dan sempurna hanyalah Allah swt Maha Sempurna dan Maha Bijaksana manakala diri ini amat naïf dan lemah.

NOTA INI DITULIS DI
KLIA,Sepang Selangor...................
PADA Khamis 10 Mac 2011

Saat Sulaiman @ 2012

No comments:

Post a Comment