Tuesday, January 24, 2012

NOTA 9 :KEJAYAAN SINGKAT DALAM BISNES.

KEJAYAAN SINGKAT DALAM BISNES.

"Maka disebabkan kezaliman yang amat besar dari perbuatan orang-orang Yahudi, Kami haramkan atas mereka makanan yang baik-baik yang pernah dihalalkan bagi mereka dan disebabkan mereka banyak menghalang manusia dari jalan Allah.Dan juga (disebabkan) mereka mengambil riba padahal mereka telah dilarang melakukannya, dan (disebabkan) mereka memakan harta orang dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya) dan (ingatlah) Kami telah menyediakan bagi orang-orang yang kafir di antara mereka, azab seksa yang tidak terperi sakitnya."
surah Annisaa' ayat 61
Bismillah…..
Dengan nama Allah Maha Pemurah lagi amat pengasih..

Alhamdulillah bertemu Ahad yang dikatakan hujung minggu atau weekend bahasa mat Saleh.Hari ahad hari cuti kepada ramai mansia.Namun manusia berjasa seperti doktor,polis,askar terus bekerja siang dan malam tanpa mengira hari.terima kasih,jasa kalian dikenang…

Syukur kepada Allah swt kerana aku usahawan bukan jutawan.Jika jutawan memandu kereta ferrari berjuta-juta mungkin tiada masa melayan FB,apa lagi mahu menulis nota teman-teman sekalian.Hikmahnya aku bukan jutawan banyak wang ia memberi banyak kebaikan..Alhamdulillah!

Nagntuk betul petang nie…jam 5 pagi dah bongkau!Layan lagu Metalicca cerah mata sikit.Kalau layan lagu P Ramlee mahu tidur terus!

Ramai usahawan baru lahir bagai cendawan.Namun usahawan yang dah mati pun bagai hujan mencurajh ke bumi… Apabila ROC mengeluarkan statistik 30,000 syarikat tidak aktif dan mati,sendiri mahu faham…

Mengapa orang berniaga?Mereka mahukan wang banyak dan sanggup berhenti kerja walaupun telah bergaji RM5000.Itulah manusia,dapat peha,cari betis…dah bini 3,nak cari keempat…

Aku berniaga kerana kebebasan,bukan wang matlamat.Kebebasan adalah nikmat.Aku nak masuk pejabat jam 11 pagi,tiada siapa yang marah.Nak balik rumah jam 3 petang tiada siapa peduli.Berniaga memang syok…..

Manusia bergelar pedagang memang mahukan kaya cepat.Mahu wang banyak dalam masa singkat.Mahukan kejayaan dalam secelik mata….

Salah satu cara pedagang Melayu nak cepat kaya adalah :
1.Jual mahal untung banyak.
Memang mengikut teori mesin kira otak Jepang memang betul.Jual mahal,untung banyak…
Namun jual mahal untung banyak akan menjadikan usahawan kaya wang sementara….
Contohnya anda ada 1000 pelanggan,lama-lama hilang 500 orang..lama-lama tinggal 10 orang..lama-lama bungkus!
Banyak syarikat Malaun Lebai Malaun jual harga produk tidak masuk akal.Ada satu produk yang dikatakan mesin elektronik boleh mengubat pelbagai penyakit harganya RM3000.Produk serupa bentuk,kualiti,rupa Cuma nama je lain diimport dari China ,harganya RM300.
Memang banyak syarikat MLM menipu harga tidak masuk akal namun manusia kurang akal masih suka membeli….Lantaklah..duit depa banyak!
Ramai pedagang mahu kaya cepat….jual mahal dan mahal,namun mereka tidak sedar cara mereka akan membunuh bisnes mereka sendiri.Manusia berniaga bukan mahu setahun dua,tetapi sepanjang hayat!
Dunia persaingan kini perlu menyedarkan usahawan.Jika pelanggan membeli dan tidak datang lagi malah memberitahu secara percuma kepada teman,jiran agar jangan beli dengan syarikat Malaun Lebai Malaun,maka bisnes akan bangkrap!

Aku tertarik dengan nasihat Datok Nik Aziz MB Kelantan,katanya “Jika kita jual murah,kita dapat untung dan dapat kawan.Jika jual mahal,kita dapat untung sahaja”.
Walaupun aku bukan bermazhab Nik Aziz,namun apa yang baik,aku ambik…..bagi aku,semua manusia ada kebaikan dan keburukan.Yang baik ambik,yang buruk buang tong sampah!

Natijahnya orang yang jual singkat nak cepat kaya akan berjaya singkat sahaja,kemudian papa kedana!
Melayu..hang pikiaq betul-betul…mahu kaya cepat dan papa cepat atau kaya lambat tapi tak papa papa….
Ada akal,hang pikiaqlah!

NOTA INI DITULIS PADA 15 MAC 2011

Saat Sulaiman @ 2012

No comments:

Post a Comment